miercuri, 15 iulie 2009

Tipova, locatie-vedeta in aceasta vara

In week-end-ul trecut am fost pentru a doua oara la Tipova in mai putin de o luna. Prima data am pasit pe aceste meleaguri pe 20 iunie. Pana atunci am vizitat de nenumarate ori Rabnita, Rezina si chiar la Saharna am fost de cateva ori, dar aici se termina pentru mine geografia in aceata zona a tarii. (Tipova se afla la vreo 16 km de Saharna, peste trei dealuri, daca am lua-o pe de-a dreptul).

Intamplarea a facut ca, impreuna cu niste prieteni, nebuni frumosi cu totii, sa ajungem in exursie la una din cele mai mari biserici rupestre din Europa (da, avem asa ceva in Moldova).

Din pacate, starea ei este jalnica chiar daca calugarii de aici se lupta din rasputeri sa lege tei de curmei ca sa o restaureze. Si cand te gandesti cat banet s-a spalat la renovarea altori biserici si manastiri sau cate milioane s-au bagat in Condrita...

Am gasit niste cascade extraordinare, multi protestanti care isi cantau "cantarile" aproape in pragul manastirii si multe stanci spectaculoase pe malul Nistrului. Parintele Eustafie, care ne-a fost gazda, ne-a povestit ca pe vremuri aceiasi comunisti au inchis manastirea si au transformat-o in soviet satesc-colhoz-brigada de tractoare (toate in una). Dupa 90 s-a incercat reanimarea manastirii, dar localnicii s-au impotrivi mult timp. Numai primul staret stie cata bataie a mancat de la oamenii care se uitau cu ciuda ca "le luase" cladirile fostului cohoz. Abia acum, la mai bine de 15 ani, li-a trecut aceasta furie pe preoti si manastire si au inceput sa vina la slujbe.

Ne-am umplut plamanii cu aer de Tipova si am promis sa revenim. De asemenea, am promis sa facem ceva pentru a ajuta la promovarea manastirii. Acum coacem idei, iar prin august ne ducem iara, aceiasi nebui frumosi.

P-S Pentru cei care vor sa mearga cu innoptatul, va recomand o pensiune traditionala super-faina la Lalova, satul vecin, vreo jumatate de ora mers pe jos. Se cheama Hanul lui Haganu si are
numere pana si in sopronul cu fan. Da ce sarmale delicioase se fac acolo...

2 comentarii:

Anonim spunea...

intrigant, zău, articol de mijloc de vară.
apropo, pensiunea e scumpă, să ştiu la ce să mă aştept..

valentina basiul spunea...

de aceea si l-am pus :) zi mersi ca n-am pus poze cu sarmale si clatite sau de pe Nistru, mmm... devenea mai intrigant. preturile am inteles ca variaza intre 15 si 40 euro (vezi ca au site cu mai multe info www.hanulhanganu.md), dar oricum merita. eu mi-am convins prietenii sa mergem pe doua zile incolo.