luni, 20 octombrie 2008

Daca as fi cetatean roman...

Maine e ultima zi in care partidele si candidatii independenti se pot inscrie in cursa electorala din Romania. Am urmarit si eu tot spectacolul legat de aceste rasdiscutate alegeri uninominale si recunosc ca nu mai inteleg nimic, cu cat aflu mai multe ma incurc si mai tare.

Azi PDL cu viteza luminii si-a confirmat la Birou candidatii pentru alegerile din 30 noiembrie si a si reusit sa depuna primul la biroul de circumscriptie candidaturile. In circumscriptia noastra, a romanilor din tarile non-UE si Asia, partidul lui Basescu va merge cu Eugen Tomac si Viorel Badea, ambii fosti lideri de organizatii studentesti. Primul pentru functia de deputat iar cel de-al doilea pentru functia de senator in circumscriptia Europa (unde intram si noi).

Daca as fi cetatean roman sincer nu stiu daca as avea pentru cine alege. E tare greu sa alegi intre Nicolae Dabija, Tudor Pantaru si Eugen Tomac.

Eu cred ca timpul lui Dabija a apus demult, dar s-ar putea sa mai fie pasoptisti care sa-l aleaga. Oricum nu cred ca o sa treca. Ma tot intreb ce are Dabija cu PNL? Poate imi spuneti voi.

Pe Pantaru nu-l cunosc. Am auzit cate ceva de el inainte sa-l inainteze PSD. Iar acum cu alegerile am auzit mai multe, si toate de bine.

Iar cu Tomac am fost colegi de generatie la Bucuresti. Am activat intr-o organizatie concurenta, dar spre deosebire de colegii mei, eu ma impacam bine cu el. Baiat de treaba. Am avut si proiecte comune. Tin minte odata am colectat carte pentru scolile din Basarabia. Am muncit ca gandacii dar n-am mai inteles pana la urma unde au ajuns cartile. Eu m-am ocupat de edituri, sunam si le ceream carti din stoc pentru amaratii de copii din satele noastre. Unii colegi de ai mei, din "Noua generatie" de pe timpuri, spuneau dupa aceea tare frustrati ca i-am facut aiurea imagine lui Rosca. Am mai auzit si alti sudenti care spuneau ca Tomac ar fi omul lui Rosca la Bucuresti. Dar mai mult de atat nu stiu. M-a mirat tare mult cand am vazut ca lucreaza la Cotroceni si sincer m-am bucurat pentru el, dar si pentru noi, ceilalti fosti studenti de la Bucuresti. Este o realizare.

Din astia trei nu stiu ce as alege. Unul n-are experienta, altul e prea nu stiu cum iar cel de-al treilea este tare putin cunoscut. Dar intrucat nu sunt cetatean roman o sa ma uit in continuare la show-ul uninominalelor.

P-S
Pana la urma am vazut un CV de-a lui Pantaru. Mda... are omul multa greutate.

8 comentarii:

IMB spunea...

Tu esti norocoasa, insa eu aici in SUA nici macar nu stiu in ce circumscriptie sunt si care sunt candidatii. :))

Eu nu as subestima candidatura lui Nicolae Dabija, este cunoscut. Pantaru mi s-a parut o persoana care se pricepe la drepturile omului, de incredere. Pentru Eugen ma bucur si eu, in plus cred ca il cunoaste mai multa lume, dar cel mai mult conteaza cine-l va sustine pe Eugen in Republica Moldova, adica ce formatiune, fara sustinere pe loc este cam greu sa-ti faci campanie. In plus cred ca ar trebui sa mai vina sa mai faca o conferinta de presa sau sa faca auzit si pe la noi.

Oricum din cate am inteles pot sa reprezinte diaspora in Parlamentul roman numai cetateni romani cu domiciliul in Romania, deci iti dai seama ca totul este o mare abureala. Cum sa reprezinti diaspora, daca ai buletin romanesc si nu locuiesti printre cei plecati in afara?

valentina basiul spunea...

Din cate se pare PL si Chirtoaca il va sustine pe Eugen. PDM si PLDM au anuntat ca il sprijina pe Pantaru. Pe Dabija deocamdata nimeni nu s-a oferit sa-l sustina.

I-am vazut si pe Tomac, si pe Badea la Hramul capitalei. Deci faceau campanie inainte sa fie desemnati sau, poate, tatonau terenul. In plus, in ultima vreme, Eugen a fost mai des prin Basarabia. Cu toate astea e foarte putin cunoscut printre alegatorii de aci. Sigur atuul lui e altul. A umblat mult prin comunitatie romanesti din diferite tari si pe cand era la Liga, si acum.

Din ce am aflat eu deputatul din diaspora trebuie sa aiba doar cetatenia romana, nu si resedinta in Romania. Ar fi culmea prostiei asta. Cat despre circumscriptia unde te afli tu, stiu ca sunt cei mai multi candidati. Il cunosc doar pe Niculai Popa, secretarul Consiliului Mondial Roman, care va candida independent

IMB spunea...

nu fi atat de sigura cu resedinta, pe romania_eu_list@yahoogrpus.com
chiar Nicolae Popa a postat un mesaj in care spune ca i-a fost respinsa candiadtura din cauza acestei prevederi. A fost lansat un apel:

Re: romania_eu_list] Fw: Sprijin diaspora pentru modificarea constitutiei romane

Buna ziua,
e clar ca nu se poate trece peste Constitutie iar timpul e prea scurt
pentru modificari de urgenta.

Solutia salvatoare e, in consecinta, cea de a gasi, printre cei
eligibili, pe cei mai buni. Ar putea fi, acesta, si un exercitiu de
cunoastere la doua capete: romanii din diaspora, reintorsi in Romania,
sunt purtatorii celor mai temeinice experiente ale instrainarii.
Ramasul "afara" si reintoarcerea, in isoria neamului roman sunt la
fel de dramatice; insa cred ca reintoarcerea e mai incarcata de
semnificatie.

E un modest punct de vedere al unui jurnalist care priveste cu
interes acest fenomen.


Cu gandul cel bun,
Valentin Tigau




2008/10/20 Mihail Gheorghiu
> Da, iata, cu parere de rau, temerile mi-au fost confirmate! Treaba cu
> "reprezentarea diasporei in Parlamentul Romaniei" nu a fost nimic altceva
> decat o gaselnita, o posibilitate lesne (smecherie romaneasca (din pacate!),
> o noua masinarie de scos bani si de creeat functii prospere) pentru snobii
> si actualii profitori ce bantuie Bucurestiul si de altfel intreaga politica
> romaneasca!
> Ei bine, daca nici domnul Nicu Popa nu este demn, apt pentru a
> reprezenta "diaspora", EXILUL, atunci cine???
> Mihai Gheorghiu
>
--------------------------------------------------------------------------------\
---------------------------------------------------

>
From: nicupopa@... nicupopa@...
> Subject: Re: [romania_eu_list Fw: Sprijin diaspora pentru modificarea
> constitutiei romane
> To: romania_eu_list@yahoogroups.com
> Date: Monday, October 20, 2008, 10:01 AM
>
> Aveti dreptate, trebuie facut ceva.
> Sunt unul dintre diasporeni care a dorit sa candideze din partea diasporei
> la Parlamentul Romaniei si am fost respins pe motiv ca nu am domiciliul
> stabil in Romania.
> Articolul 16 din constiututie prevede obligativitatea de a avea domiciliul
> stabil in Romania.pentru toti care accede la functii parlamentare.
> Dupa alegeri vom incerca un amendament la articolul 16 prin care vom cere
> exceptarea de la acest articol a candidatilor din diaspora.
> N.Popa
>
>
>
> -----Original Message-----
> From: Vasile Bouleanu
> To: greco-catolica@ yahoogroups. com; cafeneaua_la_ dreapta@yahoogro
> ups.com; separarea bisericii de stat separareabisericiid estat@yahoogroup
> s.com>; Pop free_press_romania@ yahoogroups. com>
> Sent: Mon, 20 Oct 2008 4:38 am
> Subject: [romania_eu_ list] Fw: Sprijin diaspora pentru modificarea
> constitutiei romane
>
>
> --- On Sat, 10/18/08, Peter Costea costealaw@yahoo. com wrote:
>
> From: Peter Costea costealaw@yahoo. com
> Subject: Sprijin diaspora pentru modificarea constitutiei romane
> To: "peter costea" costealaw@yahoo. com
> Date: Saturday, October 18, 2008, 8:18 PM
>
> Dragi romani,
>
> Adresez aceasta nota catre diferite organizatii romane din disapora si catre
> diferite personalitati ale comunitatii romane din diaspora. Va cer sprijinul
> intr-o chestiune de importanta vitala pentru romanii din diaspora. Momentul
> pentru actiune este acum.
>
> Dupa cum stitti pe 30 noiembrie sint planificate alegeri in Romania. Recent
> insa am primit vesti din Romania ca diferite partide politice refuza sa
> valideze candidatura unor posibili candidati din diaspora pentru ca nu
> implinesc calificativul din Articolul 16(3) din Constitutia Romaniei care
> declara ca doar cetatenii romani cu domiciliul in Romania pot detine functii
> si demnitati publice in Romania. Asta inseamna ca cei 3 milioane de romani
> din diaspora vor fi reprezentati in Parlamentul Romaniei de romani care
> locuiesc in Romania, nu intre noi. Asta este o violare a dreptului de a fi
> ales al cetateanului roman, consfintit in Articolul 37 din Constitutie, si a
> principiului democratiei reprezentative prin care parlamentarul trebuie sa
> fie domiciliat in circumscriptia electorala pe care o reprezinta.
>
> Avem insa oportunitatea sa pledam curent pe linga autoritatile romane
> modificarea Articolului 16(3). Cum unii dintre voi stiti, in iunie 2008
> Presedintele Basescu a numit o comisie de revizuire a constutitiei. Am
> alcatuit nota alaturata pe care intentionez sa o inaintez Comisiei in
> viitorul apropiat. Am insa nevoie de sprijinul vostru imediat.
>
> In cel mult o saptamina va rog
>
> - sa i-mi scrieti si sa indicati care dintre voi doriti sa subscrieti
> acestei Note. Va voi adauga numele, ocupatia, organizatia care o
> reprezentati si functia, si orasul/tara de rezidenta.
>
> - va rog sa disiminati mesajul meu la toate personalitatile importante din
> diaspora pe care le cunoasteti, la biserici, organizatii civice, etc., cu
> rugamintea de a se alatura acestei Note si de a-mi comunica adeziunea.
>
> E important sa fim operativi. Haideti sa intocmim lista pina pe 26
> octombrie. Va voi tine la curent.
>
> Peter Costea, Esq.
> One Riverway, Suite 1700
> Houston, Texas 77056
> Tel. 713-840-6410
> Fax 713-622-1937

Stefan spunea...

Doar Eugen Tomac va putea reprezenta cel mai bine diaspora româneasca!Cei care cunosc cu adevarat ce a facut tinarul acesta pentru românii de pretutindeni il vor vota şi il vor recomanda pentru cei care incă nu-l cunosc.
Un articol foarte bun.
Pentru cei cu mintea trează :
Eugen Tomac este cea mai indicată şi competentă candidatură!

Nicolae Toderas spunea...

Valentina,
O completare de moment, desi nici nu sunt interesat de aceasta campanie electorala. Totul s-a facut pentru ca organizatiile sa fie rivale. Spionita si rivalitatea a fost provocata de contextul institutional in care activam la acel moment. Privind din punct de vedere liberal, aceasta concurenta a favorizat o oarecare dezvoltare, dar si o detasare a abordarilor. De exemplu, acum eu privesc lucrurile cu totul altfel, si pun accentele pe alte elemente decit cele specifice discursului nationalist si populist. Nu faptul ca ai functia conteaza, ci ce fel de pachete de politici concepi si cum stii sa le promovezi. Ori, intrebarea mea transanta este: "ce fel de pachete de politici poti promova fara sa ai experienta si cunoastere potrivita?" Din cite se vede doar unul dintre candidatii despre care se discuta ar avea abilitati de a concepe / integra si promova pachete de politici viabilie si satisficiente pentru actuala situatie din Republica Moldova(cea mai mare parte a electorilor pentru aceasta circumscriptie). Asa cum spui si tu, CV-ul spune multe. A fi tinar in aceasta conjunctura se transforma rapid intr-un dezavantaj, ceea ce va compromite si alti tineri, care chiar ar merita sa aiba o cariera politica, dupa aceasta perioada electorala.

Unknown spunea...

Draga Valentina, ma intereseaza subiectul alegerilor deoarece sunt un norocos cu cetatenie romana si intentionez sa votez. Despre Dabija stiu destule. Despre Pantiru e multa informatie pe internet. Despre Tomac nu prea am putut gasi mare lucru. Tu ai scris ca ar fi omul lui Rosca. E o informatie utila. Te rog sa-mi spui mai multe despre aceasta precum si alta informatie care ar putea fi utila pentru a-mi forma o idee despre el. Ce faci tu e un lucru foarte bun.

valentina basiul spunea...

papa, eu ti-am raspuns la mesaj in comentariul de mai sus pentru ca ai postat si acolo.

pentru ca nu sunt cetatean... eu sunt mai bludnica cu aceste alegeri, respectiv, candidati. vad ca in ultima vreme tomac este din ce in ce mai des prezent in RM, dar nu stiu in ce masura asta o sa-l ajute. este putin cunoscut, prea putin chiar. si mai e si ceea ce mai zicea si nicolae, are defectul de a fi prea tanar pentru mare parte din populatie. sincer, nu cred ca o sa adune multe voturi, mai degraba partidul o sa-l ridice undeva sus.

Unknown spunea...

Valentina Basiul: convinge-i pe cunoscutii tai care au cetatenie cu resedinta in MD sa-l aleaga pe Tudor Pantaru. Nu vei regreta. Este un om de milioane. Este un profesionist, este inteligent, este prezentabil. Este cel ce merita acest fotoliu deloc comod.