luni, 13 octombrie 2008

UE tace, dar face

„RM rămâne în urma Ucrainei cu un an şi jumătate la mai toate capitolele relaţiilor cu UE, în ciuda faptului că acolo este mult haos. Frâna noastră în dezvoltarea relaţiilor cu Bruxellesul este lipsa pluralismului, iată de ce este important ca incidente de genul celor cu PRO TV să nu mai aibă loc”, a declarat Nicu Popescu, expert la Consiliului European de Relaţii Externe, în cadrul „Dialogurilor transnistrene”, organizate de Asociaţia pentru Politică Externă.

Va propun mai jos spicuiri din ce s-a discutat la intalnirea organizata de APE, asa sa va luminati mai bine.

Evghenii Kojokin, directorul Institutului rusesc de cercetări strategice

Rusia – o putere regională mare, chiar dacă a moştenit de la URSS şi unele trăsături de supraputere.

Factorul energetice este unul important, dar numai economic, care practic niciodată nu se converteşte în capital politic. Noi nu în folosim politic.

Rusia este în creştere economică de aceea din ce în ce mai mult domină diplomaţia economică şi este extrem de important ca pieţele ţărilor CSI să fie deschise pentru produsele ruseşti.

Din sfera neeconomică, sigur că pentru noi are o importanţă foarte mare să se păstreze limba rusă. Este o limbă regională şi în business are o importanţă mare. Dacă am vorbi cu armenii sau moldovenii în engleză, s-ar înţelege mai greu şi ar avea de pierdut toată lumea.

UE este partenerul nostru comercial principal, unul extrem de important şi în sfera politică, cum au demonstrat evenimentele din Caucaz. În capitalele europene Rusia este mai bine înţeleasă decât la Washington şi mai puţin cinic este tratată problema drepturilor omului în Rusia. Pe de altă parte, este un concurent. Noi înţelegem că UE are nevoie de mâini, capete, resurse minerale şi pieţele Rusiei pentru a comercializa produsele.

Nu trebuie să idealizăm UE şi să schimbăm idealul comunist cu UE.

Ceea ce se întâmplă în RM pentru noi este interesant nu doar din punct de vedere economic şi politic. Aveţi know-hou politic care ne interesează. De exemplu, experienţa comuniştilor moldoveni. În spaţiul post-sovietic este singurul partid comunist care a venit la putere. Rusia are nevoie de un partid de stânga, pentru că are mulţi săraci, dar Partidul Comuniştilor din Rusia creează mai multe probleme pentru că nu corespunde realităţilor sec. XXI.


Nicu Popescu, expert la Consiliului European de Relaţii Externe

UE este mai dificilă şi mai complexă decât Rusia.

Acum cinci ani în discuţiile UE nu ar fi fost pomenit de relaţiile RM cu Rusia.

UE vede o Rusie mare, care foloseşte un spectru mare de pârghii de influenţă, care foloseşte prezenţa militară din ţările foste sovietice. UE vede că conflictele separatiste blochează dezvoltarea tuturor acestor ţări. UE vede că Rusia foloseşte multe pârghii economice, unele sunt foarte brutale. În acelaşi timp, UE vede că Rusia are şi elemente de „forţă slabă”. După revoluţiile portocalii Rusia investeşte mai mult în organizaţiile neguvernamentale şi partide politice. De asemenea, Rusia este o piaţă relativ deschisă pentru cei care plecă la muncă.

Ce o nelinişteşte pe UE e că nu înţelege ce reguli de joc vrea să impună Rusia în regiune. Rusia nu mai este statul care îşi doreşte păstrarea status-qvo începe să contraatace şi devine un jucător uşor imprevizibil.

UE este alt jucător uşor imprevizibil, pentru că nu există un centru unic de luare a deciziei, o structură foarte înceată şi birocratică.

UE vede că Rusia nu vrea să colaboreze la modul serios cu UE în problema spaţiilor de conflict. Cooperarea reuşeşte doar în situaţia în care UE îşi impune această cooperare. De exemplu, misiunea EUBAM de la frontiera moldo-ucraineană. La fel şi în Georgia. Doar atunci când acţionează UE începe să fie perceput cu seriozitate în Rusia.

După evenimentele din Georgia UE a început negocierile pe marginea noului acord. În Georgia se urgentează Acordul de vize, cooperare economică. Cam la fel procedează şi în Armenia.

UE vede că CSI este o resursă de influenţă pentru Rusia. Rusia are un deficit de gaze – vinde mai mult decât produce şi semnează tot mai multe contracte. Diferenţa este completată din Asia Centrală. Deci Rusia monopolizează de fapt livrările de gaze din Asia Centrală.

După războiul din Georgia UE în mod firesc se gândeşte să-şi sporească influenţa în spaţiul post sovietic.

La 3 decembrie va fi publicate Iniţiativele Parteneriatului Estic
6 direcţii prioritare, acţiuni foarte tehnice
1 – piaţa unică, accelerarea zonă de liber schimb aprofundat
2 – problema energetica – UE extinde comunitatea europeană energetică. Şi RM şi Ucraina au început negocierile la acest capitol. Ceea ce înseamnă că politica monopolistă a „Gazpromului” va fi limitată, va trebui să se supună acelor reguli care există în Uniune.
3 – circulaţia oamenilor. În RM şi Ucraina – valabil deja, se negociază cu Georgia. Azi Consiliul de miniştri al UE a adoptat o declaraţie specială pentru RM unde se spune foarte clar că RM se va mişca spre eliminarea regimului de vize.
4 – conflictele – UE înţelege tot mai mult că cooperarea forţată începe să acţioneze.
5 – formatul multilateral al Parteneriatului estic. Va fi creat un format al întâlnirilor anuale din 27 de ţări plus cele 6 din Parteneriatul Estic, nu doar la nivel miniştrilor de externe.

RM este singura ţară din vecinătatea UE unde influenţa UE este cea mai mare. Se vede foarte bine în comerţ – peste 50 la sută din exporturile molodveneşti merg în UE, în timp ce Rusia este pe aceeaşi poziţie cu România. Este singurul conflict în reglementarea căruia UE este prezent. În ultimul an exportul transnistrean în UE a crescut şi are o pondere de peste 50 la sută. Dar în acelaşi timp nivelul atenţiei politice din partea UE este disproporţionat de mic. Solana, în cei nouă ani de când este în funcţie, a fost o singură dată la Chişinău, în 2005. Şi asta în condiţiile în care Rusia are o influenţă puternică la Chişinău, există vizite şi summituri regulare, la diverse niveluri.

În Georgia dimpotrivă au existat numeroase vizite. Solana în ultimii ani a fost de trei ori. Alţi lideri europeni au abordat permanent problema Georgiei la nivel înalt. Dar această diplomaţie activă a mascat absenţa structurală şi influenţa UE în Georgia.

UE este puţin vizibilă dar mai prezentă. Procesul apropierii va continua. Cu un mare semn de întrebare - alegerile moldoveneşti. În prezent RM rămâne în urma Ucrainei cu un an şi jumătate la mai toate capitolele relaţiilor cu UE, în ciuda faptului că acolo e mult haos. Există o mare problemă cu lipsa pluralismului frânează foarte mult relaţiile cu UE. Este foarte important cum vor avea loc alegerile şi e important ca incidente de genul celor cu ProTV să nu mai aibă loc.


Niciun comentariu: