Săptămâna trecută Markus Meckel, deputat în Bundestag german, a vizitat pentru a treia oară R. Moldova. Vizita lui de lucru a inclus şi întrevederi cu oficiali moldoveni, dar şi deplasări la Tiraspol şi Comrat. În penultima zi el a participat la o masă rotundă organizată de Fundaţia „Friedrich Ebert”, în comun cu IDIS „Viitorul”, la care au participat comentatori politici şi reprezentanţi ai societăţii civile. Meckel a relatat că şi-a intitulat iniţial prezentarea sa „Integrare şi securitate pentru ţările Parteneriatului Estic”, dar realitatea descoperită în RM l-a făcut să-şi modifice titlul în „Moldova trezeşte-te!”. Iată care au fost principalele lui idei expuse la Chişinău.
Alegerile parlamentare.
Alegerile sunt foarte importante, de ele va depinde cum va continua dialogul pe marginea perspectivelor europene ale R. Moldova. Chişinăul nu este, în general, pregătit de aderarea la UE. Există deficienţe în dezvoltarea democratică, exista deficienţe serioase în garantarea unei mass-media libere, lucru important nu doar în contextul alegerilor parlamentare care se apropie.
Anul acesta se vor împlini 70 de ani de la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov şi ştiu că ţara mea, Germania, poartă o anumită responsabilitate pentru faptul că RM este astăzi cea mai săracă ţară din Europa. Noi, germanii, suntem conştienţi de responsabilitatea noastră, atât pentru Polonia şi statele Baltice, cât şi pentru RM. Mai ştiu că de multe ori faceţi comparaţie cu Ţările Baltice, care au ajuns foarte departe de voi, poate şi din cauza situaţiei lor iniţiale mai bune, poate şi datorită conducerii pe care au avut-o. La alegeri fiecare cetăţean va avea dreptul să-şi sună cuvântul. Iată de ce problema libertăţii este esenţială în R. Moldova anume acum. Trebuie să organizăm şi mobilizăm toate eforturile, trebuie să vorbim cu oamenii şi să le spunem că participarea la alegeri va avea o anumită consecinţă. Chiar dacă alegerile vor avea loc, din punct de vedere tehnic, corect, ele nu vor fi libere şi corecte. Democraţia nu înseamnă doar derularea tehnică a alegrilor, ci exprimarea liberă a opiniilor, dreptul la întruniri şi accesul la mass-media publice. Şi tot atât de important este şi respectarea statului de drept. Aud că avut loc o demonstraţie mică în faţa Procuraturii Generale, dar poliţia nu a avut să intervină, or, asta demonstrează că nu există un stat de drept.
Relaţiile tensionate dintre România - R. Moldova.
Nu înţeleg de ce se reacţionează atât de agresiv la orice declaraţie sau prostie pe care o spune cineva din ţara vecină. Din partea României s-au auzit voci care nu sunt tot timpul prietenoase faţă de RM, voci care urmăresc reconstituirea României Mari. În acelaşi timp, este foarte clar că România este acum un stat membru al UE şi în interiorul UE nu există mariaje cu de-a sila. Mireasa trebuie să fie cea care să-şi dea consimţământul pentru astfel de căsătorii. În cazul în care ea spune „nu”, atunci căsătoria nu are loc. R. Moldova trebuie să demonstreze voinţă în acest sens şi în cazul în care ea spune „nu” – lucru care se pare că se întâmplă – atunci nu este nicio problemă, ne vom concentra asupra dezvoltării unor relaţii de bună vecinătate. În situaţia de acum, R. Moldova este cea care trebuie să demonstreze mai multă dorinţă de conlucrare şi cooperare.
Critic România pentru faptul că nu doreşte să încheie Tratat de frontieră cu RM şi critic R. Moldova pentru că nu înţeleg de ce doreşte cu orice preţ să aibă acest acord. Nu este nevoie de el şi nu văd de ce ar trebui să faci din semnarea lui o condiţie pentru semnarea Convenţiei de mic trafic la frontieră. Din punctul meu de vedere, acordul de frontieră se poate rezolva foarte uşor - în acordul de mic trafic la frontieră să există o mică clauză care să facă referire la tratatele internaţionale, în primul rând la documentul OSCE, în care să fie stipulat clar că hotarele dintre aceste două ţări pot fi schimbate numai cu acordul ambelor părţi. În alt context, se ştie că România, ca stat membru al UE, nu poate să-şi schimbe frontierele. UE nu-şi poate schimba frontierele. Nu pot să-mi imaginez cum s-ar putea întâmpla acest lucru. Însă nu consider că ar fi bine să existe probleme la hotarele Uniunii şi nu văd de ce nu s-ar încheia Convenţia de mic trafic la frontieră, care ar permite implementarea diverselor proiecte, de exemplu, de infrastructură sau de mediu, cu finanţare europeană. Nu înţeleg de ce RM nu face acest lucru şi astfel stopează în mod intenţionat dezvoltarea ţării?
RM are nevoie de cetăţenii săi.
O altă prostie este interzicerea persoanelor cu dublă cetăţenie să deţină anumite funcţii în stat. Pe de o parte, asta este o încălcare a drepturilor omului şi, iar, pe de altă parte, nu consider că este corect pentru că RM are nevoie de fiecare cetăţean al său. Şi, în cazul în care un cetăţean cu dublă cetăţenie este gata să se angajeze în RM, este important să se aprecieze eforturile şi dorinţa acelui cetăţean de a face ceva pentru R. Moldova. Pentru asta el şi-a păstrat cetăţenia RM, altfel s-ar fi stabilit în altă parte. Există foarte mulţi cetăţeni care lucrează în altă parte de asta cei care sunt rămaşi aici trebuie să fie preţuiţi, să li se ofere posibilitatea să lucreze şi să se angajeze liber. Patrioţii sunt aici, numai că ei nu sunt valorificaţi bine, lor nu li se oferă posibilitatea să-şi dezvolte potenţialul.
Descentralizarea.
Dacă li s-ar da mai multe competenţe regiunilor şi nu parlamentului sau preşedintelui, atunci regiunile ar avea o mai mare posibilitate de dezvoltare, de luare a deciziilor, iar acest lucru ar genera mai multe activităţi şi oamenii ar fi mai implicaţi. În cazul în care se pun întotdeauna piedici acestor oameni, ei devin descurajaţi, nu mai au poftă să facă nimic şi în acest caz lipsesc activităţile acestei ţări, de care ea are cel mai mult nevoie. Atâta timp cât se trăieşte numai din ceea ce hotărăşte şeful statului, chiar şi atunci când el este liber ales, nu mai există democraţie. Este nevoie de o mobilizare a tuturor puterilor şi a eforturilor pentru ca RM să se pună pe picioare. Această ţară are nevoie de idei de activitate, de concursul tuturor regiunilor. În acelaşi timp, împreună cu problema descentralizării, trebuie de ţinut cont şi de drepturile egale, nu diferenţiate, pentru elită şi oamenii obişnuiţi.
Problema transnistreană.
Există idei la Chişinău că fără soluţionarea probleme transnistrene RM nu se va putea integra în UE. Nu sunt de acord cu acest lucru. Fosta RFG a devenit membră a UE cu o perspectivă clară că cealaltă parte a Germaniei, RDG, va deveni membră fără a se purta tratative, dacă bineînţeles va exista o decizie politică în acest sens. Deci a existat o punte de legătură dintre RFG şi RDG. Cred că această cale poate fi valabilă şi pentru RM, iar Chişinăul trebuie să urgenteze dezvoltarea şi democratizarea.
Nu înţeleg de ce R. Moldova nu face ceea ce trebuie să facă, ceea ce îi stă în puteri? Mă refer, de exemplu, la grupurile de lucru, care au fost constituite şi care aveau menirea să contribuie la sporirea încrederii dintre cele două maluri şi să rezolve probleme concrete. Este important să se întreprindă mai mult din ambele părţi. Nu rezolvarea problemelor principiale duc la unificare, ci soluţionarea problemelor practice. Un comportament deştept şi pragmatic pot arăta oamenilor din stânga Nistrului că Chişinăul este interesat ca ei să o ducă bine. Soluţionarea chestiunilor principiale mai pot aştepta, căci lucrurile nu depind numai de R. Moldova. RM trebuie să facă ceea ce poate face, ceea ce îi stă ei în puteri şi să demonstreze mai multă iniţiativă proprie.
Problema transnistreană este mai importantă acum decât aderarea la NATO. Te împuşti singur în picior dacă abordezi ambele probleme simultan. În afară de o opoziţia puternică din partea Rusiei, nu văd alte beneficii pe termen scurt. Sigur că aderarea la NATO se va întâmpla într-un viitor, dar acum există prioritatea clarificării problemei transnistrene.
Parteneriatul Estic.
Teze precum că PE ar închide uşa integrării europene a RM sunt false. Perspectiva europeană a RM urmează să se decidă la Chişinău şi nu la Bruxelles. Aici un rol important îl joacă democratizarea, libertatea mass-media şi alte capitole la care această ţară mai are deficienţe. Da faptul că RM este cea mai săracă ţară din Europa nu se face vinovată Europa, ci conducerea de aici din ultimii ani. R. Moldova este o ţară a şanselor pierdute şi există riscul ca acest lucru să continue. Nimeni nu va impune RM să accepte posibilităţile care sunt oferite de acest PE şi nimeni nu-i va reproşa nimic în cazul în care le va rata şi de această dată. Acest program are carenţe, dar pentru RM este important să folosească posibilităţile care-i oferite, nu să se întrebe dacă sunt bune.
++++++++
Markus Meckel este ultimul ministru de Externe al Republicii Democrate Germane, iar de la unificarea Germaniei este deputat Social-Democrat în Bundestag. Este membru al Comisiei pentru afaceri Externe şi vicepreşedinte al Grupului parlamentar al SD pe probleme de politică externă. Îşi focusează preponderent activitatea pe relaţiile cu Europa de Est, Rusia şi ţările din Caucaz, precum şi pe probleme de democratizare şi securitate globală. Este preşedinte al Comisiei politice a Adunării Parlamentare NATO şi ex-preşedinte al delegaţiei germane la NATO. A fost co-fondatorul Partidului Social-Democrat din Republica Democrată Germană în 1989.
joi, 12 februarie 2009
Markus Meckel, deputat în Bundestagul german: „R. Moldova este o ţară a şanselor pierdute”
Etichete:
alegeri,
cetatenie,
Germania,
Parteneriatul Estic,
UE
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu